Πιστεύεις ότι γνωρίζεις καλά την Αθήνα; Μην είσαι τόσο σίγουρος ότι ξέρεις τα πάντα για την πρωτεύουσα της χώρας.
Κοιτώντας παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες της Αθήνας θα συνειδητοποιήσεις πόσο διαφορετικές ήταν οι συνοικίες, οι μεγάλοι και πολυσύχναστοι δρόμοι, ακόμα και ορισμένα εμβληματικά σημεία της πρωτεύουσας.
Ακόμα κι αν μένεις πολλά χρόνια στην πόλη ή έχεις γεννηθεί σε αυτή, μπορεί να δυσκολευτείς να αναγνωρίσεις δρόμους και χαρακτηριστικά κτίρια της πόλης, αν δεις πως έμοιαζαν πριν από 50 ή 100 χρόνια.
Μία τέτοια φωτογραφία είναι και η παρακάτω. Σήμερα είναι μία πασίγνωστη οδός της πόλης. Την αναγνωρίζεις;
– Σταδίου
– Πανεπιστημίου
– Πατησίων
Η απάντηση στο κουίζ για την παλιά Αθήνα
Στη φωτογραφία βλέπετε την οδό Πανεπιστημίου. Η εικόνα έχει τραβηχτεί τον Νοέμβριο του 1944 από τον φωτογράφο Dmitri Kessel. Πηγή: Θεόδωρος Μεταλληνός
Η Οδός Πανεπιστημίου είναι ιστορικός δρόμος στην 1η δημοτική ενότητα της πόλης της Αθήνας. Εντάσσεται στο ρυμοτομικό πλέγμα του πολεοδομικού σχεδίου που εφαρμόστηκε βόρεια της παλαιάς πόλης, αναπτυσσόμενη περιμετρικά του ιστορικού κέντρου και παραλλήλως της Ακαδημίας και της Σταδίου.
Είναι μονής κατεύθυνσης από το 1960, με φορά νότια-βόρεια. Έχει συνολικό μήκος 1,2 χιλιόμετρα, με έξι λωρίδες κυκλοφορίας, πέντε για την κίνηση των οχημάτων και μία αντίστροφης κυκλοφορίας για τα μέσα μεταφοράς.
Η ονομασία του δρόμου προέρχεται από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το ιστορικό κτίριο του οποίου οικοδομήθηκε το 1841 και αποτελεί τμήμα της λεγόμενης Τριλογίας των Αθηνών. Η οδός είχε μετονομαστεί επισήμως σε Ελευθερίου Βενιζέλου στις 8 Σεπτεμβρίου 1945 αλλά παραμένει γνωστή με την αρχική της ονομασία μέχρι σήμερα.
Αρχικά η Πανεπιστημίου ήταν μια οδός διπλής κατεύθυνσης έως τη περίοδο μετά τον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο, με λεωφορειακές λωρίδες, φωτεινούς σηματοδότες σε κύριες διασταυρώσεις, καθώς και φωτισμό, τα οποία εγκαταστάθηκαν κατά τη δεκαετία του 1950.
Αρκετές κλασικές κινηματογραφικές ταινίες γυρίστηκαν στη οδό. Η κόκκινη γραμμή 2 του μετρό της Αθήνας βρίσκεται κάτω από την οδό. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του αρχικού της τμήματος, η οποία διήρκεσε από το 1992 έως το 1999, απομακρύνθηκε μέρος του χώματος, ώστε να κατασκευαστούν οι υπόγειες σήραγγες. Το γεγονός αυτό προκάλεσε μια τρύπα βάθους 22 μέτρων που είχε ως αποτέλεσμα την καθίζηση του οδοστρώματος κατά 4 μέτρα. Οι εργάτες κάλυψαν τη τρύπα με τσιμέντο ώστε να συνεχιστεί ανεμπόδιστα η κυκλοφορία. Κατά τη δεκαετία του 2000, τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ μπορούσαν να κινούνται προς αμφότερες τις κατευθύνσεις.